ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

خبرنگاران طلایه داران جبهه آگاهی و چشم بینا و زبان گویای مردم هستند، به راستی چه زیباست اندیشه‌ای که در مقابل قلم زانو زند و واژه‌هایی که در خدمت بیان حق برآید


17مرداد در تقویم  کشور بعنوان “روز خبرنگار” نامگذاری شده است. با عنایت به اهمیت و جایگاه خبرنگار و فعالیت های خبری و اطلاع رسانی در مناسبات ملی و بین المللی، مروری بر اهمیت موضوع، شناخت چالش های فرارو و ارائه چشم اندازهای مناسب در این راستا ضروریست:

ـ در نظام نوین جهانی‏، ما در حال عبور از عصر “اطلاعات و رسانه ها” به سوی عصر “فرا اطلاعات” هستیم؛ امروزه جامعه‌ای توسعه یافته تلقی می‌شود که بتواند در کنار توسعه شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی مانند درآمد سرانه، توزیع ناخالص ملی و نرخ مرگ و میر، بر معیار آموزش و اطلاعات و در حقیقت عنصر دانایی محوری اجتماعی در مباحث توسعه اهتمام ورزد. به عقیده صاحبنظران، ارتباطات توسعه، به معنی افزایش سطح مردم سالاری اقتصاد (اشتغال مولد)، مردم سالاری سیاسی (دسترسی و مشارکت همگانی)، مردم سالاری اجتماعی (گسترش فرصت ها و مهارت های ارتباطی) و مردم سالاری فرهنگی (تکثر و خلاقیت گرایی)می باشد.

ـ رسانه ها زبان و صدای مردم و رکن چهارم دموکراسی و همچنین پلی ارتباطی و مؤثر مابین مردم و مسؤلان جامعه در راستای تلاش برای آبادانی جامعه و رفع مشکلات و موانع بر سر راه این مهم و رساندن خواست و مطالبات مردم بر اساس قانون به گوش متولیان امر هستند. وسایل نوین ارتباط جمعی با تولید و توزیع مطلوب اطلاعات، نقش زیادی در بالا بردن آگاهی‌های گوناگون و ضروری به عهده می‌گیرند و جامعه را در نیل به تعالی و ترقی همه جانبه یاری می‌کنند.

رسانه‌ها و اهالی رسانه با اتخاذ سیاست‌های پویای اجتماعی و ترکیب آن با سیاست‌های فرهنگ‌گرا می‌توانند عامل آمیختگی، توازن و پیوند دادن باورهای اصیل اعتقادی و سنت‌های بارور جامعه باشند و با گسترش آفرینندگی و افزایش رشد فرهنگی به توسعه همه جانبه کمک کرده و باعث پویایی افکار عمومی شوند.

ـ خبرنگاران و روزنامه نگاران از عناصر اصلی و مهم فعالیت های رسانه ای و از مهره های اساسی و کلیدی مقوله ارتباطات بوده که با اتخاذ راهبردها و تاکتیک های مختلف خبری و تحلیلی در تحولات جامعه و شکل گیری افکار عمومی جامعه نقش ویژه ای ایفا می کنند.

آگاهی بخشی و اطلاع رسانی، تنویر افکار عمومی، طرح و پیگیری مطالبات مردم، انعکاس مشکلات و نارسایی ها، ارائه راهکار و راهبردهای برای توسعه جامعه و رفاه مردم، نظارت بر نهادهای عمومی و دولتی، شناساندن و اطلاع رسانی در مورد توانمندی ها و پتانسیل های جامعه، فرهنگ سازی و انتقال میراث فرهنگی، آموزش، جریان سازی، حضور فعال در عرصه های قدرت نرم و دیپلماسی رسانه ای و عمومی و… بخشی از رسالت و مسولیت های اجتماعی و فرهنگی خبرنگاران رسانه های جمعی است که لازمست بعنوان چشم بینا، زبان گویا و گوش شنوای جامعه آن را با رعایت اصول اخلاقی، تخصص، آگاهي و بی طرفی و منافع عمومی جامعه ادا نمایند. داشتن اطلاعات، قدرت درک، تحلیل، مسئه شناسی، آینده پژوهی،  پیش بینی حوادث و مهمتر از همه صداقت از دیگر مسائل اساسی این حرفه بشمار می رود.

ـ نبود حداقل امکانات و تجهیزات، برخورداری کم از حمایت های معنوی و مادی، مشخص نبودن بیمه  خبرنگاران، نبود امنیت حرفه ای شغلی، نبود اتحادیه ها صنفی و مدنی فراگیر و توانمند در عرصه رسانه و خبرنگاری، عدم تعامل و نداشتن دیدگاه حرفه ای و اعتقاد لازم در میان مسئولان و مدیران سطوح مختلف جامعه (دولتی و خصوصی) نسبت به جایگاه و توانمندی خبرنگاران و فعالیت های رسانه ای، ظرافت، حساسيت و پيچيدگي امر اطلاع رساني، نداشتن استراتژی و چشم انداز مطلوب در حیطه فعالیت های رسانه ای و… از مشکلات و چالش های فرواروی خبرنگاران و فعالیت های رسانه ای می باشد.  

همچنین نباید از نظر دور داشت تکرار اخبار یکسان توسط رسانه های مختلف، کمرنگ شدن تحلیل و بررسی اتفاقات و رویدادها به زبان علمی و تخصصی به دور از جار و جنجال های جناحی و گروهی، عدم استقلال فکری، بروز نبودن اطلاعات و فقدان آموزش های تخصصی از آسیب های جامعه رسانه و خبرنگاران است که باید آن را مدنظر داشته باشند.

ـ برای غلبه برای مشکلات و تبدیل چالش های فرارو به فرصت، تدوین دکترین و استراتژی های جامع اطلاع رسانی و نظام خبری در کشور، تدوین منشور حرفه ای خبرنگاری، بهره مندي از دانش و فن آوري پيشرفته، برخورداري از سرمايه انساني متعهد، متخصص و توانمند در عرصه خبرنگاری و روزنامه نگاری خبری و تحلیلی، لزوم و ضرورت آموزش جامع و شناخت نظريه ها، روش ها، ابزارهاي نوين در رابطه با اطلاع رساني، ارتقای دانش حرفه ای خبرنگاران، تضمین شغلی و تبدیل وضعیت کارمزدی آنان، ورود به جامعه اطلاعاتی و دستیابی به حجم وسیعی از اطلاعات شفاف برای اهالی رسانه و… ضروریست تا خبرنگاران بتوانند نقش ویژه و اساسی خود را بعنوان دیده بان عمومی و سفیران آگاهی در جامعه ایفا نمایند.

پربازدیدترین

مقالات

شعب اخذ رای در ملارد نسبت به ادوار گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است
فرماندار ملارد :

شعب اخذ رای در ملارد نسبت به ادوار گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است

ملارد – فرماندار ملارد گفت:شعب اخذ رای در ملارد نسبت به ادوار گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.  
 مقاله برای روز معلم

مقاله برای روز معلم

نقش تاثیرگذار معلمان در زندگیمان و نگرش ما به جهان را نمی توان در نظر نگرفت این معلمان هستند که چشمان ما را به دنیای بزرگ و ناشناخته ای که در آن زندگی می کنیم باز می کنند در ادامه یک مقاله
حقوق شهروندی از دیدگاه حضرت علی (ع)

حقوق شهروندی از دیدگاه حضرت علی (ع)

بحث در مورد حقوق بشر و شهروند از مباحث مطرح و مهم جهان کنونی است که مورد توجه اندیشمندان و صاحبان مکاتب حقوقی مختلف قرار گرفته است.
رسالت های خبرنگار، جامعه اطلاعاتی و قداست قلم

رسالت های خبرنگار، جامعه اطلاعاتی و قداست قلم

خبرنگاران طلایه داران جبهه آگاهی و چشم بینا و زبان گویای مردم هستند، به راستی چه زیباست اندیشه‌ای که در مقابل قلم زانو زند و واژه‌هایی که در خدمت بیان حق برآید
ویروس کرونا، شایعات و واقعیاتی که باید بدانیم

ویروس کرونا، شایعات و واقعیاتی که باید بدانیم

با همه‌گیر شدن ویروس کرونا مطالب بسیاری در فضای مجازی درباره این بیماری منتشر شده‌اند، مقاله حاضر واقعیات مرتبط با شیوع، پیشگیری، مقابله و درمان این بیماری را بازگو می‌کن

ویژه نامه ها

نظرسنجی

نظر شما در مورد کیفیت اخبار این سایت چیست؟

تبلیغات سایت

 

Template Design:Dima Group